Samotność w związku

Samotność w związku. Jak sobie z tym radzić?

Na pewnym etapie życia samotność dotyka każdego. Związek dostarcza nam pewnego rodzaju bezpieczeństwo, że ten stan się zmieni. Ale czy na lepsze? Na czym polega samotność w związku czy w małżeństwie? I jak się z nią zmierzyć?

Poczucie niezrozumienia, niekochania i osamotnienia paradoksalnie może zdarzyć się również będąc pozornie w szczęśliwym związku. Samotność jest rezultatem niezaspokojonych potrzeb człowieka. Niezależnie od jej rodzaju i naszej relacji nie należy tego lekceważyć.

Czujesz się samotna / samotny?

Wyróżniamy trzy rodzaje samotności, są to między innymi:

Egzystencjalna – wynika z poczucia osamotnienia w świecie, w którym jesteśmy zdani na siebie. Sami przyszliśmy na świat i sami z niego odejdziemy.

Społeczna – spowodowana poczuciem odcięcia od otoczenia, ogółu. Poczucie bycia samym w tłumie i nieumiejętność nawiązywania kontaktów, braku przynależności, która deprymuje.

Emocjonalna – zależna od relacji, powodowana brakiem więzi lub uczucia z drugim człowiekiem. Jest charakterystyczna dla osób będących w długoletnim związku lub małżeństwie, pogrążonych w rutynie. I to ta często prowadzi do uczucia osamotnienia u drugiej połówki. Chociaż przyczyn takiego stanu jest wiele.

Wyróżniamy m.in.:

  • Konflikt wartości (powodowany różnicami światopoglądowymi, religijnymi, etycznymi, spójnymi z jednostką);
  • Konflikt relacji (zła komunikacja, błędna percepcja, stereotypy);
  • Konflikt danych (różnice w interpretacji, błędne rozumienie, brak informacji);
  • Konflikt strukturalny (nierówny podział ról i kontrola zasobów, nadmiar zadań, różne role społeczne);
  • Konflikt interesów ( ze względu na aspekty rzeczowe czyli pieniądze i czas, psychologiczne, np. zaufanie i niezgodności w sposobie prowadzenia rozmowy);

Przyczyny samotności w związku

Ponieważ związek nie jest gwarancją rozwiązania wszystkich problemów. Wsparcie drugiej osoby jest dla nas istotne, ale nie najważniejsze. Ludzie mają inne oczekiwania względem siebie. Podążając za tokiem rozumowania autora książki 5 języków miłości – Gary’ego Chapmana, możemy określić pięć wartości, które jeśli nie pokrywają się z myśleniem drugiej połówki, mogą powodować samotność.

Są to między innymi:

  • pochwały;
  • dobrze spędzony czas we dwójkę;
  • przyjmowanie lub dawanie podarunków;
  • drobne przysługi
  • dotyk;

Brak miłości i obecności partnera

Wyobraź sobie, że wracasz po ciężkim dniu pracy do domu. Mimo wszystko chcesz spędzić ten czas z ukochaną osobą, ale jej nie zastajesz. Okazuje się, że wzięła dodatkową zmianę w pracy. To zetknięcie się oczekiwań z rzeczywistością często powoduje spięcia. Dla drugiej osoby liczą się wartości materialne. Jej sposobem na okazywanie miłości jest obdarowywanie, podczas gdy Ty po prostu chcesz spędzić z nią trochę czasu. Pod fasadą akceptacji tak naprawdę czujemy frustrację i samotność. Warto więc skonfrontować swoje oczekiwania z drugą połówką, żeby zapobiec pogorszeniu sytuacji.

Gdzie leży problem? To wina partnera czy małżeństwa?

Można powiedzieć, że powodów jest wiele. Niezależnie czy to nie komunikowanie o swoich potrzebach za to odpowiada, czy wasze uczucie wygasa, problem leży pośrodku. Przeważnie wina nie jest jednostronna. Miłość na odległość staje się uciążliwa? Nie masz wystarczająco dużo czasu na związek? Co stoi na przeszkodzie, żeby zmienić ten stan? Czasem ludzie tkwią w pewnych przekonaniach, nie mając odwagi na zaryzykowanie. Jeśli brzuch cię boli, szybko sięgasz po tabletkę.

Przeczytaj o etapach miłości

Czemu nie może tak być zarówno w przypadku twojego związku czy małżeństwa? Przywiązanie to niekoniecznie coś pozytywnego, jeśli nie pozwala ci na ukrócenie relacji z partnerem-alkoholikiem, który cię krzywdzi. Warto zastanowić się, czy to właśnie potrzeba więzi za wszelką cenę nie powoduje nawrotu samotności w małżeństwie.

Sposoby na samotność w związku

Najlepiej najpierw scharakteryzować swój przypadek, bo do każdego powinno podejść się nieco inaczej. Uniwersalną poradą zawsze na pierwszym miejscu jest rozmowa. Pozawala ona rozładować sytuację i skonfrontować swoje oczekiwania z drugą połówką. Warto podejść do niej z chłodną głową, przemyśleć swoje uczucia i nie zaczynać od roszczeń.

Niezależnie jak bardzo poczucie osamotnienia się rozwinęło warto udać się również na psychoterapię dla par. Wpuszczenie osoby z zewnątrz nienastawionej na żadną ze stron konkretnie, pomoże wskazać, gdzie leży problem i go rozwiązać. Taka rozmowa może być rodzajem katharsis, które pomoże małżeństwu przetrwać.

Daj sobie czas na zastanowienie i nie skreślaj pochopnie relacji. Działanie pod wpływem emocji może przynieść jeszcze więcej szkód. Wejście w nowy związek nie da gwarancji pozbycia się uczucia samotności.

Pomyśl o sobie i swoich potrzebach. Na drodze do szczęścia mogą stać niewyrażone obawy i pragnienia. Zreorganizuj swój czas i pamiętaj, żeby wybierać relacje, w których różne sposoby odbierania miłości nie stanowią przeszkody.

Pozornym przeciwieństwem samotności jest związek, ale nie zawsze pokrywa się to z rzeczywistością. Podtrzymywanie jakiejkolwiek relacji, w której pojawia się uczucie pustki, osamotnienia, nie przyniesie nic dobrego na dłuższą metę.


  • Depresja poporodowa, a baby blues

    Po zajściu w ciążę organizm kobiety się zmienia, nie tylko pod względem fizycznym – pojawiają się również wahania nastroju czy podwyższona wrażliwość. Podobnie jest po porodzie – następuje raptowny spadek hormonów towarzyszących ciąży, a rola matki jaką przyjmuje na siebie kobieta, całkowicie zmienia jej życie.

  • Partner na całe życie

    Dobra wiadomość jest taka, że można zwiększyć szansę na szczęśliwy związek, zwracając uwagę na kilka aspektów nowej lub dopiero rozwijającej się relacji. Czas zatem zdjąć „różowe okulary”, przez które patrzy się na swojego partnera i, w miarę możliwości, obiektywnie odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

  • Jak byś szczęśliwą?

    Wydawałoby się, że do szczęścia nie potrzeba wiele. Gdy jednak na poważnie pochylimy się nad tym zagadnieniem, szybko dostrzeżemy, że ciężko jest sprecyzować czym właściwie jest szczęście (dla każdego z nas może ono oznaczać coś zupełnie innego).

  • Zmiana pracy

    Specjaliści do spraw zatrudnienia, pracownicy działów HR oraz psychologowie zalecają zmianę pracy co 2-4 lata.

  • Połóg, zapomniany temat

    O ile o porodzie i ciąży, czytamy sporo, to o tym etapie zapominamy lub zamiatamy pod dywan. A jest to szalenie ważny czas dla kobiety i dziecka.

  • Dystymia

    Istnieje kilka rodzajów depresji lub przypominających ją zaburzeń. Dystymia jest jednym z nich.

  • Inteligencja wieloraka

    Wszystkie inteligencje, a jest ich 8, współpracują ze sobą i tworzą profil inteligencji. • Profil ten jest dynamiczny –zmienia się w trakcie rozwoju osoby. • Poznanie profilu własnej inteligencji pozwala odkryć wachlarz możliwości. Jaki jest Twój?

  • Co motywuje pracowników?

    Motywacja to między innymi zaangażowanie. To czynniki, które pobudzają człowieka do działania. Często powodowana stresem, czy formą gratyfikacji bywa skuteczna. Ale faktem jest, że u każdego działa w inny sposób i nie należy spłycać jej tylko do tych form.

  • Czym jest wypalenie zawodowe.

    Często słyszane w pracy – „nie chce mi się”, nie zawsze jest objawem lenistwa. Wypalenie zawodowe masowo dotyka ludzi w różnym wieku. Dotyczy to głównie osób znajdujących się na stanowiskach kreatywnych, ale nie jest to reguła. Jak je rozpoznać? I gdzie szukać pomocy?

  • Trzecie dziecko i co dalej

    Przed nami trzecia ciąża, trzecie dziecko, po raz trzeci nieprzespane noce i ząbkowanie. Przed nami trzecia cesarka i kolejny stres. Czy warto?

  • Samotność w związku

    Różne sposoby odbierania miłości sprawiają, że pomimo bycia w związku nie doświadczamy obecności partnera czy partnerki. Jak to rozpoznać?

  • Konflikt w zespole

    Dobrym sposobem na poznanie istoty nieporozumienia jest koło konfliktów amerykańskiego mediatora Christophera W. Moore’a. Przedstawia on najczęstsze przyczyny, które skutkują spięciami oraz uszeregowuje je, tworząc rodzaje konfliktów.

  • Integracja sensoryczna

    Na czym polega integracja sensoryczna i jak pomóc dziecku?

  • Etapy miłości

    Od przyjaźni i zauroczenia po dojrzałość w związku. Na jakim etapie rozwija się moja relacja?

  • Mobbing w pracy. Jak z nim walczyć?

    Mobbing jest działaniem, które charakteryzuje się nieustającymi negatywnymi uwagami, izolowaniem od kontaktów społecznych, plotkowaniu oraz rozpowszechnianiu fałszywych informacji. Zatem jest to proces pełen przemocy i nękania psychicznego.

  • Czy jesteś hipochondrykiem?

    Statystyczne hipochondria występuje równie często u kobiet jak i u mężczyzn. Objawy najczęściej pojawiają się w okresie wczesnej dorosłości. W poniższym artykule postaram się dokładnie wyjaśnić, czym jest zaburzenie hipochondryczne, jakie ma objawy oraz jak je leczyć.

  • Bunt nastolatka

    Bunt nastolatka to wyzwanie zarówno dla rodzica, jak i dziecka. To etap zmian i wahań nastrojów. Z czego to wynika? I jak sobie poradzić z niekontrolowanymi wybuchami nastolatka?

  • 10 zasad dobrego szefa.

    Kierując się tymi zasadami na pewno zmienisz swój obraz w oczach pracowników i staniesz się liderem, na jakiego można liczyć.

  • Czas do przedszkola.

    Wzmacniając go od samego początku, zaszczepiamy pewność siebie, odwagę i poniekąd uczymy samodzielności. A czy nie na tym nam rodzicom zależy?

  • Jak pokonać stres przed wystąpieniami publicznymi?

    Trema i nerwy to nie jest dobry doradca sukcesu. Trzeba wiedzieć jak radzić sobie ze stresującą sytuacją i wyjść z niej z podniesionym czołem. Ale jak to zrobić? Jak pokonać stres i dobrze wypaść podczas wystąpienia publicznego?